;

خطبة الشيخ العريفى

عليَّ الطلاق

في معرض حديث البنا عن الأسرة في الإسلام، روى هذه الطرفة فقال: ومن اللطائف أن بلدًا في الوجه القبلي كان أهلها كثيري الحلف بالطلاق، فذهب ذات يوم إلى تلك البلدة قاضي المحكمة الشرعية، فوجدها على الحالة التي ذكرنا، فقال للمأذون: لِمَ لمْ تنههم يا فلان عن الحلف بالطلاق؟ فقال: "عليَّ الطلاق غِلِبْت ويَّاهم

حاكموه

مدونون من أجل فلسطين

الأحد، 2 نوفمبر 2008
!!أنا عايز أعرف هو أنا ليه محظور

سؤال سألته لنفسى:- "هو أنا ليه محظور؟؟" مع إن مكتوب عند الحكومة , وبطاقتى من الحكومة , وموظف فى الحكومة

طب عايز اعرف أنا ليه محظور.....فكتبت قصيدة زجلية وتخيلت موقف أنا ليه محظور!!!!


نرجع بينا لعم الغول
اللي قاعدلي فيها علطول
والمرّادي طالعلي يقول
إنى أنا قال إيه .. محظور

و في مرة راكب أتوبيس
ألاقيلك من جنبي بوليس
مسكوني و ودوني القسم
و ألاقي في الحبس عريس

شاب يا عيني في عز شبابه
و يادوب كاتب كتب كتابه
قاموا خدوه من حضن عروسته
و جابوه للحبس من بابه

انا و الله نسيت جيت ليه
و قعدت مع الواد أواسيه
قلت يا ناس و الله عجايب
دي بلدنا مش بلد البيه

قمت قابلت سعادة الباشا
و سألته أنا ليه محظور
قاللي بتشتم في الامباشا
و واخدلي القران دستور

أنا تنّحت في وشه دقايق
مش عارف نايم و لا فايق
من امتا القران كان ذنب
و سعادتك طب ليه متضايق

قاللي أوامر عليا يا طور
و أنا يا حمار عبد المأمور
و اكتم أحسن انادي المخبر
يديـلك خبطة بساطور

قلت يا باشا بلاش أنا ليه
طب و الشاب ده تهمته إيه
قاللي ده سارح و يّا عيال
بيقولهم النبي قال ايه

قلت يا باشا صلي و سلم
و اتتعلم ازاي تتكلم
عن سيدك و سيد الأسياد
ده رسولنا للكل مُعلم

قاللي بصوت عالي و فظيع
انتا يا سافل هتعلمني
طب ....................
...........................


ياريته شتمني و ضربني
و قتلني حتى و جلدني
إنما السافل ده أهانّي
لما أهان رسول الله


أنا ما سكتّش و في لحظتها
اديته من خير الله
اقلام شلاليت و في حموتها
اديته الختم على قفاه


بس و ما تشوفوا الا النور
مسكوني البشوات بالدور
و رموني على باب مستشفى
يمكن أموت رسمي و أغور


هو سؤال فاضل يا جماعة
مين إداهم حق الطاعة ؟
مين اداله الفرصة يبرطم
يشتم حتى رسول الله


قتل و نهب و سرقة يا ناس
و القانون يحمي و يبارك
كل ده مكتوب في الكراس
و حسابنا بعدين يا مبارك

وصف لواقعة غير حقيقة .. فعذراً إن لم يكن الوزن مظبوط أو اللحن غير تام

التسميات:

posted by إشراقة أون لاين @ 2:10 ص  
4 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 

الصفحة الرئيسية
مركز الأخبار
إشراقـــــــــات
أولادنا والأسرة
تنمية بشرية
صوتيات ومرئيات
ضحكة ليها معنى
الرياضة اليوم
مختارات متنوعة
ملفات خاصة
اتصل بنا الآن

تهنئة وتوصية

فنتقدم بخالص التهنئة لجميع المسلمين في كافة أنحاء العالم بحلول عيد الفطر المبارك، أعاده الله علينا وعلى سائر المسلمين، ونحن جميعًا إلى الله أقرب، وعلى طاعته أدوم، وأن نكون ممن عفا الله عنهم، وكتب لهم عتقًا من النيران، كما نسأل الله أن يعيده علينا وعلى الأمة العربية الإسلامية

منزلاوى ..أقلام حرة إخوان الدار مدونة ألحان أحمد سنجاب مدونة المنبر أحلف بإنى أعيش لفكرة شباب أون لاين صاحبة هدف حسبى ربى أهى ماشية وبتعدى صقراوى طب ليه كده رئيس مصر والخليفة القادم لن نصمت نسيم الشوق البنت المشمشية اصحى يا مصر حياتى نغم قلب أبيض جمعاوى صاحب عيادة أسنان أيام زمان عم فشكول بستان الحب حياتى كلها لله لا للسكوت فى قلبى نور نبض الحياة عاصفة النار بحر الدموع أنا مش ساكتة عاشق الجنة عودة الفاروقة خليك جرئ المجاهد الصغير

الآن اغتيال أديب






عدد الزوار من 9/10/2008